واحد علوم و تحقیقات کرمان دانشکده فنی و مهندسی-گروه مهندسی صنایع پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع(M.Sc) گرایش مدیریت سیستم و بهره وری عنوان: ارزیابی و اولویت بندی مقتضیات وجودی سازمان جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی-گروه شناورهای اثرسطحی استادراهنما: دکتر علی رضا انوری تکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:چکیده ۱فصل اول:کلیات تحقیق۱-۱- مقدمه.۳۱-۲- بیان مسأله .۵۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .۵۱-۴- اهداف تحقیق .۶۱-۵- سوالات تحقیق.۷۱-۶- فرضیه های تحقیق۸۱-۷- قلمرو تحقیق۹۱-۸- محدودیت های تحقیق۹۱-۹- اصطلاحات.۱۰فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق۲-۱- مقدمه.۱۴۲-۲- تاریخچه مدیریت دانش.۱۵۲-۳- مفاهیم مدیریت دانش.۱۸۲-۴- انواع دانش.۲۲۲-۵- ویژگی های دانش۲۵۲-۶- منابع دانش.۲۷۲-۷- تفاوت مدیریت داده،مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش.۲۷۲-۸- تعریف مدیریت دانش۲۸۲-۹- کاربرد مدیریت دانش.۳۰۲-۱۰- اصول مدیریت دانش.۳۱۲-۱۱- روش های دانش آفرینی در سازمان۳۳۲-۱۲- مزایای مدیریت دانش.۳۴۲-۱۳- چرخه دانش۳۵۲-۱۴- مقتضیات،زیر ساخت ها و عوامل موفقیت مدیریت دانش۳۸۲-۱۵- معیارها و زیر معیارهای بررسی شده در تحقیقات پیشین۳۸۲-۱۵-۱- تحقیقات داخلی۳۹۲-۱۵-۲- تحقیقات خارجی۴۰۲-۱۶- معیارها و زیر معیارهای مورد بررسی این تحقیق.۴۱۲-۱۷- تحقیقات پیشین در زمینه اولویت بندی معیار ها و زیر معیارها.۵۱۲-۱۸- انتخاب روش اولویت بندی زیر معیارها۵۲۲-۱۸-۱-تصمیم گیری چند معیاره۵۲۲-۱۸-۲- فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) . .58۲-۱۸-۳- روش ویکور ۵۸۲-۱۸-۴- دلایل بهکارگیری روش ویکور در این تحقیق.۵۹۲-۱۹- جمع بندی و نتیجه گیری ۶۱فصل سوم: روش اجرای تحقیق۳-۱-مقدمه۶۴۳-۲- جامعه آماری.۶۴۳-۳- حجم نمونه.۶۵۳-۴- مراحل و روش محاسبات تحقیق. ۶۵۳-۴-۱- روش بررسی وضع موجود مقتضیات مدیریت دانش ۶۷۳-۴-۲- اولویت بندی زیرمعیار ها.۷۱فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها۴-۱- مقدمه.۸۲۴-۲- تجزیه و تحلیل داده های مرحله ارزیابی مقتضیات وجودی سازمان ۸۳۴-۲-۱- محاسبه روایی و پایایی۸۳۴-۲-۲- بررسی نرمال بودن متغیرها۹۴۴-۲-۳- انتخاب آزمون آماری۹۵۴-۲-۴- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه اول۹۷۴-۲-۵- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه دوم.۱۰۱۴-۲-۶- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه سوم۱۰۴۴-۲-۷- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه چهارم.۱۰۹۴-۲-۸- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه پنجم.۱۱۲۴-۲-۹- نتایج تجزیه و تحلیل داده های مرحله ارزیابی مقتضیات وجودی سازمان.۱۱۶۴-۳- تجزیه و تحلیل داده های مرحله اولویت بندی زیر معیار ها .۱۱۷۴-۳-۱- تعیین ماتریس وزن شاخص ها۱۱۷۴-۳-۲- بررسی سازگاری منطقی قضاوت ها.۱۲۲۴-۳-۳- اولویت بندی زیر معیارها با بهره گرفتن از روش ویکور۱۲۵۴-۴- نتایج۱۴۳فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات۵-۱- مقدمه۱۴۵۵-۲- نتایج حاصل از فرضیات.۱۴۵۵-۳- نتایج حاصل از اولویت بندی.۱۴۸۵-۴- تحلیل نتایج و روش پیشنهادی برای بهبود هر کدام از معیارها ۱۵۱۵-۵- پیشنهاد برای تحقیقات آتی.۱۵۳منابع و مآخذ۱۵۴فهرست جداولجدول۲-۱- نخستین تلاشها در راستای مدیریت دانش.۱۷جدول۲-۲- خصوصیات داده،اطلاعات و دانش۲۲جدول۲-۳- مزایای کمی و کیفی مدیریت دانش.۳۵جدول۲-۴- چرخه های مدیریت دانش از دیدگاه های مختلف.۳۷جدول۲-۵- معیارهای های بررسی شده مدیریت دانش در تحقیقات صورت گرفته۴۹جدول۳-۱- CVI برای کل و معیار های پرسشنامه۶۹جدول۳-۲- آلفای کرونباخ برای کل و معیار های پرسشنامه.۷۰جدول۳-۳- طیف قبول و رد فرضیات.۷۱جدول۳-۴- ارزش گذاری شاخصها نسبت به هم۷۳جدول۳-۵- متوسط شاخص سازگاری تصادفی.۷۵جدول۳-۶- ارزش گذاری زیرمعیارها بر اساس شاخص ها نسبت به هم۷۶جدول۴-۱ محاسبهCVR و میانگین عددی قضاوت ها ی پرسشنامه عمومی۸۶۴-۲- محاسبهCVR و میانگین عددی قضاوت ها ی پرسشنامه تخصصی۹۱جدول۴-۳- CVI برای کل و معیار های پرسشنامه.۹۳جدول۴-۴- آلفای کرونباخ برای کل و معیار های پرسشنامه۹۴جدول۴-۵- نتایج بررسی نرمال بودن متغیرها (آزمون KS) .95جدول۴-۶- طیف قبول و رد فرضیات.۹۶جدول۴-۷- آمار توصیفی ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان۹۷جدول۴-۸- آزمون t-test در حالت دو دامنه برای فرضیه اول۹۸جدول۴-۹- آزمون t-test در حالت یک دامنه برای فرضیه اول.۹۹جدول۴-۱۰- آزمون فریدمن۱۰۰جدول۴-۱۱- میانگین رتبه ها. ۱۰۰جدول۴-۱۲- آمار توصیفی ظرفیت چارچوب سازمانی.۱۰۱جدول۴-۱۳- آزمون t استیودنت در حالت دو دامنه۱۰۲جدول۴-۱۴- آزمون t-test در حالت یک دامنه.۱۰۳جدول۴-۱۵- آزمون فریدمن.۱۰۴جدول۴-۱۶- میانگین رتبه ها. ۱۰۴جدول۴-۱۷- آمار توصیفی ظرفیت مدیریت دانش۱۰۶جدول۴-۱۸- آزمون t استیودنت.۱۰۶جدول۴-۱۹- آزمون t-test در حالت یک دامنه.۱۰۷جدول۴-۲۰- آزمون فریدمن.۱۰۷جدول۴-۲۱- میانگین رتبه ها ۱۰۸جدول۴-۲۲- آمار توصیفی ظرفیت مدیریت دانش.۱۰۹جدول۴-۲۳- آزمون t استیودنت.۱۱۰جدول۴-۲۴- آزمون t-test در حالت یک دامنه.۱۱۰جدول۴-۲۵- آزمون فریدمن۱۱۱جدول۴-۲۶- میانگین رتبه ها. ۱۱۱جدول۴-۲۷- آمار توصیفی ظرفیت فناوری.۱۱۳جدول۴-۲۸- آزمون t استیودنت۱۱۳جدول۴-۲۹- آزمون t-test در حالت یک دامنه۱۱۴جدول۴-۳۰- آزمون فریدمن۱۱۴جدول۴-۳۱- میانگین رتبه ها. ۱۱۵جدول۴-۳۲- نتایج نهایی مرحله ارزیابی مقتضیات وجودی سازمان.۱۱۶جدول۴-۳۳- مقایسات زوجی معیارها۱۱۸جدول۴-۳۴- مقایسات زوجی شاخص ها پس از محاسبه میانگین هندسی۱۱۹جدول۴-۳۵- محاسبه جمع ستون ها.۱۲۰جدول۴-۳۶- نرمالایز کردن وزن ها.۱۲۱جدول۴-۳۷- متوسط سطری جدول مقایسات زوجی۱۲۱جدول۴-۳۸- متوسط سطری جدول مقایسات زوجی۱۲۲جدول۴-۳۹- محاسبه ماتریس بردار مجموع وزنی۱۲۳جدول۴-۴۰- ماتریس اولیه نظرات متخصصان. ۱۲۶جدول۴-۴۱- محاسبه میانگین هندسی نظرات و تشکیل ماتریس تصمیم گیری۱۲۸جدول۴-۴۲- نرمال سازی ماتریس تصمیم گیری۱۳۰جدول۴-۴۳- ماتریس وزن معیارها ۱۳۲جدول۴-۴۴- تعیین بهترین و بدترین مقدار از میان مقادیر موجود برای هر شاخص۱۳۳جدول۴-۴۵- مربوط به محاسبه مقادیر S و R . 135جدول۴-۴۶- مقادیر S و R . 136جدول۴-۴۷- محاسبه مقدار Q و مشخص کردن شماره اولویت ها ۱۳۸جدول۴-۴۸- ترتیب اولویت بر اساسS،RوQ .140جدول۴-۴۹- اولویت بندی نهایی زیرمعیارها بر اساسS، Rو Q 142جدول۵-۱- وضع موجود و ترتیب اولویت زیر معیارها ۱۴۹فهرست اشکال و نمودارهاشکل ۲-۱- روابط داده، دانش و اطلاعات.۱۸شکل۲-۲- معیارهای اصلی مورد بررسی در تحقیق۴۲شکل۲-۳- مدل های MADM با توجه به طبقه بندی جبرانی و غیرجبرانی۵۵شکل ۲-۴- انواع روش های MADMاز نظر کاربرد۵۷شکل۲-۵- مدل مفهومی تحقیق.۶۲شکل۳-۱- روند عملیاتی تحقیق۶۶شکل۴-۱- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان ۱۰۰شکل۴-۲- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت چارچوب سازمانی.۱۰۵شکل۴-۳- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت مدیریت تغییر.۱۰۸شکل۴-۴- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت مدیریت دانش۱۱۲شکل۴-۵- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت فناوری۱۱۵چکیدهارزیابی مقتضیات جهت استقرار مدیریت دانش، اولین گام در استقرار مدیریت دانش است که کلیه سازمان ها ملزم به انجام آن در این مسیر هستند، زیرا اگر مقتضیات، زیرساخت ها و پیش نیازهای مناسب و لازم برای استفاده از چنین فرآیندی فراهم نباشد حاصلی به جزء اتلاف منابع انسانی، وقت و منابع مالی نخواهد داشت. در این تحقیق به بررسی مقتضیات وجودی سازمان جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی- گروه شناورهای اثرسطحی پرداخته شده است.این تحقیق از نوع توصیفی اکتشافی می باشد. در مرحله اول با توجه به مطالعات پیشین انجام شده، مقتضیات مدیریت دانش شناسایی و بومی سازی شدند. در مرحله دوم، وضعیت مقتضیات وجودی سازمان در قالب پنج معیار، ۲۱زیر معیار و ۴۸ گزاره از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل از پرسش نامه این مرحله، از طریق نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. د ر مرحله سوم، زیر معیارها بر اساس میزان اهمیت و کاربرد آن ها در مراحل مختلف چرخه دانش، با بهره گرفتن از روش ویکور که از روش های تصمیم گیری چند معیاره است، اولویت بندی گردیدند.در بررسی وضعیت مقتضیات وجودی مدیریت دانش، سازمان در سه معیار ظرفیت چارچوب سازمان، ظرفیت مدیریت دانش و ظرفیت فناوری، وضعیت مناسبی داشت و در دو معیار ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان و ظرفیت مدیریت تغییر در وضعیت مناسبی قرار نداشت. در اولویت بندی زیرمعیارها، حمایت و تعهد مدیریت، مشارکت کارکنان و آموزش به ترتیب بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند.نتایج حاصل از این پژوهش می تواند مورد استفاده سازمان های صنعتی و نظامی، خصوصاٌ سازمان صنایع دریایی-گروه شناورهای اثر سطحی جهت پیاده سازی مدیریت دانش، قرار گیرد.مقدمهدر عصر امروز، دانش موجود درسازمان ها ازمهمترین دارایی های آنها محسوب می شود و توانسته است خود را به عنوان یکی از اثربخش ترین وچالش برانگیزترین موضوعات مدیریتی معرفی نماید.مدیریت دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان است و به تلاش هایی اشاره دارد که به صورت سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی و قابل دسترس نمودن سرمایه های فکری سازمان و تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می گیرد(ال دفت، ۱۳۷۷).مقتضیات مدیریت دانش می تواند به عنوان عواملی تعریف شود که اگر به طور مناسبی لحاظ گردند منجر به اطمینان یافتن سازمان به دستیابی به یک مزیت رقابتی و موفقیت اجرای یک رویکرد گردند(محمدی، ۱۳۸۷) (روکارت، ۱۹۷۹).داونپورت و پرابست[۱] با انجام مطالعه موردی و بررسی شرکت های بزرگی مانند آمازون دات کام، لیستی از عوامل کلیدی موفقیت را برای پیاده سازی مدیریت دانش ارائه کرده اند که عبارتند از: رهبری، اندازه گیری عملکرد، خط مشی سازمانی، کسب و اشتراک دانش، ساختار سیستم های اطلاعاتی، الگوبرداری و آموزش(داونپورت و پرابست، ۲۰۰۲).انصاری و نوروز نژاد[۲](۲۰۱۳) در راستای اولویت بندی شاخص های مدیریت دانش، در تحقیقی که در سازمان اوراق بهادار انجام دادند، با بهره گرفتن از روشTOPSISتاپسیس، ۲۶زیر معیار را بر اساس شش معیار اصلی خلق دانش،اکتساب دانش، یادگیری سازمانی،به اشتراک گذاشتن دانش، بهره برداری از دانش و ذخیره سازی دانش مورد بررسی قرار دادند. این معیارهای اصلی دربرگیرنده شاخص ها و اهداف سازمان هستند که در راستای آن ها، مدیریت دانش پیاده سازی می شود. در این تحقیق زیر معیارهایی مانند کار تیمی، تداوم یادگیری و استفاده از افرادی که برای دانش سازمانی ارزش قائل هستند، بالاترین اولویت را به دست آوردند و راه حل های قدیمی بازیابی اطلاعات،اجرای ایده های جدید و آشنایی کارکنان با اینترنت، کمترین اولویت را به دست آوردند(انصاری و نوروزنژاد، ۲۰۱۳، ۴۳۳-۴۲۶).محقر و همکاران(۱۳۹۱) در تحقیق خود در شرکت مکو یازده عامل را به عنوان عوامل موفقیت مدیریت دانش شناسایی و سپس به رتبه بندی این عوامل بر اساس روش گسترش عملکرد کیفیت فازی پرداخته اند. مدیریت منابع انسانی،حمایت و رهبری مدیریت و زیرساخت سازمانی بالاترین اولویت ها را به دست آورده اند(محقر و همکاران، ۱۳۹۱).سعیدی[۳] و همکاران(۲۰۱۲)عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت دانش را در قالب ۳۳ زیر معیار، بر اساس چهار شاخص اصلی جنبه استراتژیک، جنبه سازمانی، جنبه زیرساخت ها، جنبه اجتماعی و فرهنگی و جنبه سرمایه اجتماعی در شرکت بهنوش، با بهره گرفتن از تکنیک تاپسیس فازی رتبه بندی کرده است. در این تحقیق چشم انداز استراتژیک، تعهد مدیریت و دسترسی به دانش بالاترین رتبه ها را به دست آوردند. هدف اصلی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت بهنوش، بهبود اوضاع شرکت، در پنج شاخص فوق بااستفاده از ۳۳زیرمعیار است(سعیدی و همکاران، ۲۰۱۲،