انشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری بررسی تطبیقی الگوریتمهای ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از رویکرد فازیاستاد راهنمادکتر شکراله خواجوی تکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب عنوان ………………………………………………………………………………………………………….. …………….. صفحهفصل اول: کلیات پژوهش…………………………………………………………………… ۸-۱۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱-۲- مسأله پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. ۳۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………….. ۴۱-۴- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. ۵۱-۵- سؤالهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. ۵۱-۶- فرضیههای پژوهش…………………………………………………………………………………………………… ۶۱-۷- روش انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………….. ۶۱-۷-۱- نوع روش پژوهش………………………………………………………………………………………………… ۶۱-۷-۲- روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………… ۶۱-۷-۳- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………… ۶۱-۷-۴- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………… ۷۱-۹- استفادهکنندگان از نتایج پژوهش…………………………………………………………………………… ۷۱-۱۰- ساختار پژوهش……………………………………………………………………………………………………… ۸فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش………………………………………….. ۳۹-۹۲-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۲-۲- مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۲-۲-۱- نظریه ارزیابی: اساس اقتصادی ارزیابی عملکرد………………………………………………. ۱۲۲-۲-۲- ارزیابی عملکرد و معیار ارزیابی عملکرد………………………………………………………….. ۱۴۲-۲-۳- مالکیت و تضاد منافع……………………………………………………………………………………….. ۱۵۲-۲-۴- محدودیتهای اساسی پژوهشهای پیشین در رابطه با ارزشیابی…………………… ۱۵۲-۲-۵- پیش بینی ارزش شرکت با بهره گرفتن از متغیرهای حسابداری ………………………. ۱۶۲-۲-۶- مدیریت مبتنی بر ارزش…………………………………………………………………………………… ۱۷۲-۲-۷- تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)……………………………………………………….. 18۲-۲-۸- شاخصهای ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………….. ۱۹عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه۲-۲-۸-۱- معیارهای سنتی حسابداری……………………………………………………… ۱۹۲-۲-۸-۱-۱ بازده داراییها………………………………………………………………. ۱۹۲-۲-۸-۱-۲- بازده حقوق صاحبان سهام………………………………………. ۲۰۲-۲-۸-۱-۳- نسبت P/E……………………………………………………………….. 20۲-۲-۸-۱-۴- سود هر سهم…………………………………………………………….. ۲۱الف) نقاط قوت سود حسابداری……………………………………………………………………. ۲۲ب) نقاط ضعف سود حسابداری……………………………………………………………………. ۲۲۲-۲-۸-۲- معیارهای مبتنی بر ارزش…………………………………………………………. ۲۲۲-۲-۸-۲-۱- ارزش افزوده اقتصادی (EVA)……………………………….. 23انتقادات وارد بر EVA ……………………………………………………………………… 24انتقاد ساختاری و مفهومی (پائولو استانلیف)……………………………………… ۲۴انتقاد محاسباتی (روبن اسکالونا)…………………………………………………………. ۲۵۲-۲-۸-۲-۲- ارزش افزوده بازار (MVA)………………………………………………… 26۲-۲-۸-۲-۳- ارزش افزوده نقدی (CVA)……………………………………………….. 27۲-۲-۹- منطق فازی……………………………………………………………………………………………………….. ۳۱۲-۳- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………… ۳۴۲-۳-۱- پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………….. ۳۵۲-۳-۲ پژوهشهای داخلی………………………………………………………………………………. ۳۷۲-۴- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………….. ۳۹فصل سوم: روششناسی پژوهش…………………………………………………….. ۶۲-۴۱۳-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۲۳-۲- فرضیههای پژوهش……………………………………………………………………………………………….. ۴۳۳-۳- متغیرهای پژوهش………………………………………………………………..……………………………….. ۴۴۳-۳-۱- معیارهای مالی سنتی حسابداری……………………………………………………………………. ۴۴۳-۳-۲- معیارهای مالی مبتنی بر ارزش……………………………………………………………………….. ۴۴۳-۴- روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………….. ۴۵۳-۴-۱- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………… ۴۶۳-۴-۲- پرسشنامه وزندهی به معیارهای ارزیابی عملکرد…………………………………………. ۴۶۳-۴-۳- روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها…………………………………………………………. ۴۸۳-۴- ۳-۱ تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)………………………………….. 48۳-۵- تاپسیس…………………………………………………………………………………………………………………. ۴۹عنوان ………………………………………………………………………………………………………….. …………….. صفحه۳-۶- روش ویکور…………………………………………………………………………………………………………….. ۵۰۳-۷- تکنیک فازی………………………………………………………………………………………………………….. ۵۶۳-۸- روش آنالیز توسعه CHANG…………………………………………………………………………… 58۳-۹- الگوریتم فرآیند FAHP به روش آنالیز توسعه CHANG …………………………. 60۳-۱۰- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………….. ۶۲فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش…………………………………. ۹۵-۶۳۴-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۶۴۴-۲- معیارهای مالی پژوهش…………………………………………………………………………………………. ۶۴۴-۳- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………….. ۶۴۴-۴- فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………… ۶۵۴-۵- طرح کلی مدل پژوهش…………………………………………………………………………………………. ۶۶۴-۵-۱- مشخص کردن وزن معیارها با بهره گرفتن از FAHP…………………….. 67۴-۵-۱- ۱- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی……………………………………………… ۶۷۴-۵-۱- ۲- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروهی………………………………….. ۶۷۴-۵-۱- ۳- FAHP………………………………………………………………………………… 68۴-۵-۲- روش آنالیز توسعه CHANG……………………………………………………… 68۴-۵-۳- الگوریتم فرآیند FAHP به روش آنالیز توسعه CHANG…….. 70۴-۵-۴- تاپسیس………………………………………………………………………………………….. ۷۱۴-۶- روش ویکور………………………………………………………………………………………….. ۷۲۴-۷- یافته های پژوهش………………………………………………………………………………… ۷۳۴-۸- ماتریس مقایسات زوجی…………………………………………………………………….. ۷۴۴-۹- نتایج رتبهبندی با بهره گرفتن از تاپسیس………………………………………………. ۸۹۴-۹-۱- صنعت دارویی…………………………………………………………………………. ۸۹۴-۹-۲- صنعت فلزات اساسی……………………………………………………………… ۸۹۴-۹-۳- صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات…………………………………… ۸۹۴-۱۰- نتایج رتبهبندی با بهره گرفتن از ویکور………………………………………………… ۸۹۴-۱۰-۱- صنعت دارویی……………………………………………………………………….. ۸۹۴-۱۰-۲- صنعت فلزات اساسی…………………………………………………………….. ۹۰۴-۱۰-۳- صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات………………………………….. ۹۰۴-۱۱- بررسی فرضیه دوم…………………………………………………………………………… ۹۰۴-۱۲- آزمون دو جملهای……………………………………………………………………………. ۹۱عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه۴-۱۲-۱- آزمون آماری در سطح ۵…………………………………………………………… ۹۱۴-۱۲-۲- آزمون آماری در سطح ۱۰………………………………………………………… ۹۲۴-۱۳ رتبهبندی نهایی………………………………………………………………………………….. ۹۳۴-۱۴- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………….. ۹۴فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادهات پژوهش……………………………… ۱۰۸-۹۶۵-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۷۵-۲- مروری بر نتایج به دست آمده از پژوهش……………………………………………………………. ۹۸۵-۲-۱- نرخ ناسازگاری پرسشنامهها……………………………………………………………. ۹۹۵-۲-۲- بحث و نتیجه گیری حاصل از فرضیه اول……………………………………… ۹۹۵-۲-۳- بحث و نتیجه گیری حاصل از فرضیه دوم………………………………….. ۱۰۰۵-۳- مدل FAHP- تاپسیس……………………………………………………………………………………. ۱۰۲۵-۴- مدل FAHP- ویکور………………………………………………………………………………………… ۱۰۲۵-۵- تحلیل نتایج آزمون دوجملهای………………………………………………………………………….. ۱۰۳۵-۶- پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………… ۱۰۴۵-۶-۱- پیشنهادهای حاصل از یافته های پژوهش…………………………………….. ۱۰۴۵-۶-۲- پیشنهاد برایپژوهشهای آینده…………………………………….……………… ۱۰۶۵-۷- محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………….. ۱۰۶۵-۸- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸منابع و مآخذ………………………………………………………………………….. …۱۱۶-۱۰۹الف- منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۹ب- منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۲ فهرست جدولها عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………….. صفحهجدول ۳-۱ جدول ماتریس تصمیم………………………………………………………………………………… ۵۲جدول ۳-۲.جدول نرمال شده ماتریس تصمیم……………………………………………………………… ۵۳جدول ۳-۳. جدول نهایی نرمال شده ماتریس تصمیم…………………………………………………. ۵۳جدول ۳-۴. وزندار کردن ماتریس نرمال………………………………………………………………………. ۵۴جدول ۳-۵. محاسبه بالاترین و پایینترین ارزش نرمال ماتریس تصمیم…………………….. ۵۵جدول ۳-۶ تعیین شاخص مطلوبیت (S) و شاخص نارضایتی ®……………………………. 55جدول ۳-۷ محاسبه مقدار Q و رتبهبندی نهایی………………………………………………………….. ۵۶جدول ۳-۸. متغیرهای زبانی و اعداد فازی مثلثی مربوط …………………………………………… ۶۱جدول ۴-۱. متغیرهای زبانی و اعداد فازی مثلثی مربوط…………………………………………….. ۷۳جدول ۴-۲. ماتریس مقایسات زوجی شاخصهای سنتی…………………………………………….. ۷۵جدول ۴-۳. ماتریس مقایسات زوجی شاخصهای مبتنی بر ارزش…………………………….. ۷۵جدول ۴-۴. ماتریس مقایسات زوجی شاخصهای سنتی و مبتنی بر ارزش……………… ۷۵جدول ۴-۵. ارزش کل AFP برای شرکتهای دارویی……………………………………………….. ۷۷جدول ۴-۶. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکتهای دارویی……………………. ۷۸جدول ۴-۷. محاسبه کل شاخص اصلی AFP برای شرکتهای گروه فلزات اساسی. ۷۹جدول ۴-۸. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکتهای گروه فلزات اساسی. ۸۰جدول ۴-۹. محاسبه کل شاخص اصلی AFP برای شرکتهای گروه خودرو و قطعات خودرو ۸۱جدول ۴-۱۰. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکتهای گروه خودرو و قطعات خودرو ۸۲جدول ۴-۱۱. رتبهبندی شرکتهای گروه دارویی با بهره گرفتن از تاپسیس ………………….. ۸۳جدول ۴-۱۲. رتبهبندی شرکتهای گروه فلزات اساسی با بهره گرفتن از تاپسیس………… ۸۴جدول ۴-۱۳. رتبهبندی شرکتهای خودرو و قطعات خودرو با بهره گرفتن از تاپسیس .. ۸۵جدول ۴-۱۴. رتبهبندی شرکتهای گروه دارویی با بهره گرفتن از ویکور………………………… ۸۶جدول ۴-۱۵. رتبهبندی شرکتهای گروه فلزات اساسی با بهره گرفتن از ویکور…………….. ۸۷جدول ۴-۱۶. رتبهبندی شرکتهای خودرو و قطعات خودرو با بهره گرفتن از ویکور……… ۸۸جدول ۴-۱۷. نتایج آزمون دو جملهای در سطح اختلاف رتبهای ۵…………………………… ۹۲جدول ۴-۱۸. نتایج آزمون دو جملهای در سطح اختلاف رتبهای ۱۰………………………… ۹۳عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………… صفحهجدول ۴-۱۹. رتبهبندی نهایی……………………………………………………………………………………….. ۹۴چکیده:در دنیای رقابتی امروز ایجاد یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد شرکتها امری ضروری است. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات با بهره گرفتن از روشی نوین است. از فازی AHP برای وزندهی به شاخصهای ارزیابی عملکرد و از فازی تاپسیس و فازی ویکور برای رتبهبندی شرکتهای مورد مطالعه استفاده میشود. در این پژوهش از ترکیبی از معیارهای سنتی ارزیابی عملکرد و معیارهای مبتنی بر ارزش برای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی شرکتهای دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۳۸۸ استفاده میشود. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات است. استفاده از رویکرد فازی در رتبهبندی شرکتهای بورس دقت اطلاعات ورودی به نرم افزارهای رتبهبندی را به شکل محسوسی بالا میبرد. نتایج این پژوهش که به ارائه دو مدل نوین و با دقت بالا در ارزیابی عملکرد مالی شرکتها منتج شد، می تواند برای گروه های مختلف اعم از سرمایه گذار، سازمان بورس و دیگر استفاده کنندهگان، مفید واقع میشود. کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد مالی، تاپسیس، ویکور، فازی AHP، معیارهای مالی.مقدمه پیدایش انقلاب صنعتی و تداوم آن در اروپا در قرن نوزدهم، شکل گیری کارخانههای بزرگ و انجام طرحهای عظیمی چون احداث شبکههای سراسری راهآهن، این حقیقت را فاش ساخت که به سرمایههای مالی کلانی نیاز است. فراهم نمودن چنین سرمایههایی از امکانات مالی یک یا چند سرمایهگذار و حتی دولتهای آن زمان فراتر بود. از سوی دیگر، یک یا چند سرمایهگذار نیز آمادگی پذیرش خطر تجاری چنین فعالیتهای بزرگی رانداشتند. از این رو با بهرهگیری از دو دستاورد بزرگ و مفید انقلاب صنعتی- یعنی سازماندهی و همکاری، اولین شرکتهای سهامی شکل گرفت که مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ سرمایهگذاری آنها بود. این ساختار نوین (شرکتهای سهامی) راه حل مناسبی برای تامین سرمایههای کلان و توزیع مخاطرات تجاری بود.رشد و توسعه شرکتهای سهامی با گذشت زمان به پدیدار شدن و افزایش قشری از صاحبان سرمایه انجامید که در اداره شرکتها مشارکت مستقیم نداشته و از طریق انتخاب هیات مدیره، امور شرکت را هدایت و بر آن نظارت میکنند.برای سالیان متمادی در گذشته، اقتصاددانان فرض میکردند که تمامی گروههای مربوط به یک شرکت سهامی برای یک هدف مشترک فعالیت میکنند. اما در ۳۰ سال گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروهها و چگونگی مواجهه شرکتها با این گونه تضادها توسط اقتصاددانان مطرح شده است (جنسن[۱] و مکلینگ[۲]،۱۹۷۶: ۳۱۳)، این موارد بطور کلی تحت عنوان «تئوری نمایندگی[۳]» در حسابداری مدیریت بیان میشود. طبق تعریف جنسن و مک لینگ:رابطه نمایندگی قراردادی است که براساس آن صاحب کار یا مالک[۴]، نماینده[۵] یا عامل را از جانب خود منصوب نموده و اختیار تصمیمگیری را به او تفویض میکند(جنسن و مک لینگ، ۱۹۷۶: ۳۱۴).اگرچه این فرض وجود دارد که هر دو طرف در رابطه بالا به دنبال حداکثر کردن منافع خود هستند، ولی ممکن است نماینده همیشه در جهت حداکثر کردن منافع مالک عمل نکند. مالک (سهامدار) میتواند کاهش و اختلاف منافع خود را از طریق پرداخت حقوق و مزایای مناسب برای نماینده و قبول هزینههای نظارت برای محدود کردن اقدامات و فعالیتهای نابجای وی، تعدیل کند(نمازی، ۱۳۸۴: ۱۴۹).وجود تضاد منافع، موجب نگرانی مالکان (سهامداران) گردیده تا جاییکه آنها برای اطمینان از تخصیص بهینه منابع خود توسط مدیران، اقدام به بررسی و ارزیابی عملکرد مدیران میکنند. به مرور زمان مشخص شده است که برخی از تصمیمات مدیران ممکن است موجب اتلاف منابع شرکت و از بین رفتن ثروت مالکان گردد. از سوی دیگر، مدیران همواره به دنبال این بودهاند تا ضمن حداکثر کردن منافع خود، به مالکان این اطمینان را بدهند که تصمیمات اتخاذ شده توسط آنها در جهت منافع مالکان میباشد( نمازی، ۱۳۸۴: ۱۵۶). اگر مالک و مدیر را دو متغیر درگیر درنظر بگیریم میتوان با وارد کردن متغیر سوم این مشکل را برطرف نمود.پیشرفت سریع فناوری و تغییرات محیطی وسیع، شتاب فزایندهای به اقتصاد بخشیده است. تصمیمگیری در مسایل مالی همواره با ریسک و عدم اطمینان همراه بوده است. ایجاد ارزش در شرکتها یکی از مهمترین وظایف مدیران محسوب می شود. جهت نشان دادن میزان موفقیت مدیران در ایجاد و افزایش ارزش از معیارهای ارزیابی عملکرد استفاده میشود (یحیی زاده فر و همکاران، ۱۳۸۸). مدیران در دنیای رقابتی امروز، دورانی را در پیش رو دارند که آنها را ملزم مینماید چارچوب اقتصادی جدیدی در شرکتهای خود مستقر کنند. از این رو یافتن شاخصی که بتوان با بهره گرفتن از آن عملکرد شرکت را با اطمینان نسبتاً معقولی تشریح نمود یک ضرورت است (نوروش وهمکاران، ۱۳۸۳: ۱۲۲). معیار مناسب عملکرد شرکت، معیاری است که به میزان ثروت اضافی که شرکت برای سهامدارانش ایجاد می کند، توجه خاصی داشته باشد و افراد را در تصمیم گیریهای مربوط به ایجاد ارزش یاری کند (یحییزاده فر و همکاران، ۱۳۸۸: ۹۴). عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد باعث میشود ارزش یک شرکت به سمت ارزش واقعی سوق پیدا نکند و موجب زیان دیدن یک گروه از خریداران سهام و سود فزاینده برای گروه دیگر میشود (جهانخانی و ظریف فرد، ۱۳۷۴: ۴۲). باید توجه داشت که علاوه بر درنظر گرفتن معیارهای مناسب، روشهای اندازه گیری عملکرد مالی شرکتها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه، پیشرفتهای سریع در علوم مرتبط، ارائه